Taryn Simon: A Living Man Declared Dead and Other Chapters I-XVIII - MOMA - Article

Par Laetitia Allal,

 Excerpt from Chapter XI, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII


Excerpt from Chapter XI, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII
c. Official Adolf Hitler postage stamp and Hans Frank imitation stamp. The Hitler stamp was printed in 1941 for the second anniversary of the founding of the general gouvernement and was in circulation until the end of the Second World War. A replica of the Hitler stamp, with Frank’s image, was produced by British intelligence and released in Poland to provoke friction between Frank and Hitler. Henry Gitner Philatelists, Inc., New York.
e. Leonardo da Vinci’s Lady with an Ermine, taken by German troops from the Czartoryski collection during the Second World War. It hung in the Wawel apartment of Hans Frank and was later brought to his family home, Schoberhof. After Frank’s arrest, the painting was returned to the Czartoryski Museum, where it now hangs across from the empty frame for Raphael’s missing Portrait of a Youth. Czartoryski Museum, Krakow.
f. Rembrandt’s Landscape with the Good Samaritan, taken by German troops from the Czartoryski collection during the Second World War. One of only eight oil landscapes painted by the artist, it was returned to the Czartoryski Museum upon Frank’s arrest. Czartoryski Museum, Krakow.
7. Frank, Norman, 06 Mar. 1928. Bavarian television facilities director (retired). Schliersee, Germany.
8. MJK, 24 May 1958. (Information withheld).
© 2012 Taryn Simon




« Mon travail explore l’espace entre texte et image. L’image nous semble d’abord abstraite. Puis on lit le texte, qui redéfinit notre vision de l’image. On revient au texte et on le comprend différemment après avoir intégré l’image. Cet espace entre image et texte est ce qui m’a toujours intéressée. » Taryn Simon



 Excerpt from Chapter XV, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII


Excerpt from Chapter XV, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII
1. Su, Qijian, 19 Nov. 1926. Administrator (retired), Ministry of Railways. Beijing, China.
17. Zhang, Jing, 27 July 1975. Homemaker. Qingdao, China.
18. Ma, Yucheng, 06 Sept. 2009. Qingdao, China.
19. Zhang, Qun, 27 Mar. 1979. Advertising designer, Beijing Gotwin Culture Communicate Limit Company. Beijing, China.
© 2012 Taryn Simon


Tout à vraiment débuté pour Taryn Simon en 2002, avec sa série intitulée The Innocent, commande du New York Times magazine. Taryn y présentait des innocents qui avaient fait de la prison avant de se voir finalement innocentés grâce à des tests ADN. Les erreurs provenaient, pour la plupart, d’une mauvaise identification faite par photos. Taryn interrogeait de ce fait les limites de la photographie et sa capacité à pouvoir brouiller l’entendement.
Pour cela, elle avait capturé l’image de ces condamnés à tort sur les lieux mêmes du crime … Alors qu’ils étaient en réalité innocents … Taryn Simon bouleversait ainsi volontairement les frontières entre réalité et fiction. Elle pointait du doigt les déformations de la mémoire, les accusations erronées, les méprises, en somme les limites entre le vu, l’espace d’assimilation, et la mémoire…

Excerpt from Chapter XVII, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII


Excerpt from Chapter XVII, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII
a. History classroom at the orphanage with framed inscription above the blackboard. Translated from Ukrainian, it reads: “Those who do not know their past are not worthy of their future…” Undisclosed location, Ukraine.
d. Wooden figure of a stork delivering a child, made by one of the children at the orphanage. Undisclosed location, Ukraine.
b. Boys’ bedroom at the orphanage. Undisclosed location, Ukraine.
c. Girls’ bedroom at the orphanage. Undisclosed location, Ukraine.
© 2012 Taryn Simon


En 2007, elle avait recommencé l’expérience avec sa série The American Index of the Hidden and Unfamiliar, où ses images à caractère narratif racontaient la croisée des histoires « secrétes » entre la sphère privée et publique, au travers de sujets moraux, éthiques, mass media, de sécurité, de sciences, de politique gouvernementale... Taryn proposait, ainsi, une mise en image et en perspective de l’utilisation de l’image, et de l’aspect contradictoire de la société américaine.

Pendant cinq jours par ailleurs, en novembre 2009, Taryn Simon avait investi l’aéroport International John F. Kennedy pour shooter - 1075 photos prises sur fond gris - le flux de marchandises saisis par les services de douanes américains. Ce qui donna naissance à sa série Contraband.

De 2008 à 2011, fidèle, à son approche, elle continua d’explorer le globe à la recherche d’images, de portraits, de sujets les plus divers comme ce groupe de personnes en Inde qui se faisaient déclarer morts, pour que les successeurs puissent toucher l’héritage. Des victimes du génocide en Bosnie aussi, ou des descendants d’un proche d’Hitler; le sosie du fils de Saddam Hussein, ou des lapins de laboratoire atteints d’une maladie transmissible… Gardant toujours en tête son leitmotiv : la capacité de l’image à investir et traduire les faits….
Répertoriés comme dans un livre, elle range ces bouts de vie, ces destins atypiques, par chapitre. Il y en a 18 au total (neuf sont exhibés au MoMA). Et c’est ce long travail de recherches sur la singularité de ces individus, que Le Museum of Modern Art de New York présente au travers d'une exposition : “A Living Man Declared Dead and other Chapters I-XVIII”.

Chaque chapitre est constitué de trois panneaux, qui font apparaître dans un premier temps, à la manière d’un trombinoscope, les portraits choisis liés à sa chronique, puis dans un second temps des textes informatifs sur le vécu de ces personnages et enfin des éléments de recherches sur l’Histoire, photos, documents etc… Le tout permet ainsi d'obtenir une vision globale et contextualisée de son travail.
Bref, le travail de Taryn Simon immortalise des particularités sur des fonds de même couleur qui effacent l’intrusion du photographe. A l'instar des photos d’August Sander, le travail de Taryn Simon trouve une partie de sa dimension artistique dans le caractère scientifique, sociologique, documentaire de son approche.

Excerpt from Chapter XVII, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII


Excerpt from Chapter XVII, A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII
66. (Name withheld), ~13 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
67. (Name withheld), ~13 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
68. (Name withheld), 06 Jan. 1997. Student. Undisclosed location, Ukraine.
69. (Name withheld), 09 Jan. 1997. Student. Undisclosed location, Ukraine.
70. (Name withheld), 11 Jan. 1997. Student. Undisclosed location, Ukraine.
71. (Name withheld), 11 Jan. 1997. Student. Undisclosed location, Ukraine.
90. (Name withheld), 17 June 1998. Student. Undisclosed location, Ukraine.
91. (Name withheld), 04 Sept. 1998. Student. Undisclosed location, Ukraine.
92. (Name withheld), ~11 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
93. (Name withheld), ~11 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
94. (Name withheld), ~11 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
95. (Name withheld), ~11 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
114. (Name withheld), ~9 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
115. (Name withheld), ~9 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
116. (Name withheld), ~8 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
117. (Name withheld), ~8 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
118. (Name withheld), ~7 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
119. (Name withheld), ~6 (birth date unknown). Student. Undisclosed location, Ukraine.
© 2012 Taryn Simon


MOMA
Taryn Simon: A Living Man Declared Dead and Other Chapters I–XVIII
2 mai – 3 septembre 2012
The Robert and Joyce Menschel Photography Gallery, third floor